Sunday 11 January 2009

جمع‌آوری اطلاعات در مورد ناپدید شدگان دوران فرانکو





دادگاه عالی اسپانیا از کلیسای کاتولیک این کشور و شوراهای محلی خواسته تا اطلاعات خود را در مورد هزاران نفری که در زمان جنگ داخلی و پس از آن اعدام شدند، در اختیار این نهاد قضایی قرار دهند.

جنگ داخلی اسپانیا حدود هفت دهه پیش پایان یافت اما زخم های ناشی از آن کماکان باقی مانده است.

دادگاه عالی می خواهد با جمع آوری اطلاعات در این زمینه، تصمیم بگیرد که آیا باید افراد مسئول در این کشتارها را تحت پیگرد قرار دهد با خیر. دادگاه همچنین به دنبال آن است تا فهرستی از قربانیان آن سال ها را تهیه کند.
این بزرگ ترین تحقیق دادگاه عالی در مورد افرادی است که در حین حکومت دیکتاتوری ژنرال فرانسیسکو فرانکو در اسپانیا ناپدی شدند.

قاضی بالتازار گارزون از کلیسای کاتولیک اسپانیا خواسته است تا تمام اطلاعات خود در مورد هزاران نفری که در زمان زمامداری فرانکو ناپدید شدند را در اختیار دادگاه بگذارد.

بسیاری از افراد ناپدید شده در دوران جنگ داخلی اعدام شدند و یا پس از پایان جنگ داخلی توسط هواداران ملی گرای ژنرال فرانکو به قتل رسیدند.

ژنرال فرانکو تا سال 1975 در اسپانیا به مدت سی و شش سال در راس قدرت بود. او خوان کارلوس، پادشاه فعلی را به جانشینی خود انتخاب کرده بود.

هیچ آمار رسمی در مورد تعداد کشته شدگان این دوران در اسپانیا وجود ندارد اما آمار غیر رسمی میان سی تا پنجاه و پنج هزار نفر متغیر است.

جسد حدود سی هزار نفر که شناسایی نشده در حال حاضر در گورهای دسته جمعی در سراسر اسپانیا وجود دارد.
در اختیار داشتن آمار و اطلاعات افرادی که ناپدید شدند، بر تصمیم دادگاه عالی برای تعقیب قضایی مسببان آن حوادث تاثیر خواهد گذاشت.

احزاب سیاسی اسپانیا در هنگام دوران انتقال به دموکراسی طی سال های دهه هفتاد میلادی قرار بر این گذاشتند تا هیچ کس را برای جنایات دوران جنگ داخلی و پس از آن مسئول ندانند.

حزب مردم، حزب اصلی محافظه کار اسپانیا آن قدر نگران این بخش از تاریخ این کشور است که با لایحه کمک به خانواده ها برای شناسایی جسد نزدیکان خود که بیش از هفتاد سال است مرده اند، مخالفت کرد.

اولین مورد نبش قبر و شناسایی اجساد یک گور دسته جمعی مربوط به قربانیان دوران ژنرال فرانکو نزدیک به ده سال پیش انجام شد.
تحقیقات جدید توسط قاضی بالتازار گارزون، می تواند قدم مهم دیگری برای هزاران اسپانیایی باشد که امیدوارند با شناسایی اجساد نزدیکان خود به آرامش دست یابند.

قاضی گارزون یک قاضی عالی رتبه اسپانیایی است که در مسایلی چون جنایات جنگی و تروریسم فعال است و این اولین بار است که وارد مساله ای چون نقض حقوق بشر در دوران فرانکو می شود.

او پیشتر به پرونده ژنرال آگوستو پینوشه، دیکتاتور شیلی و ریکاردو میگوئل کاوالو، افسر پیشین دوران حکومت نظامیان در آرژانتین پرداخته است.

No comments: