Monday 5 January 2009

شاهزاده سعودی خواهان پیمان امنیتی میان ایران و اعراب شد





یک عضو خاندان سلطنتی عربستان سعودی خواهان آغاز مذاکرات امنیتی میان ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شده است.
شاهزاده طلال بن عبدالعزیز ، برادر ناتنی شاه عربستان و رئیس صندوق توسعه سازمان ملل برای کشورهای عربی حاشیه خلیج

فارس گفته است که منطقه خلیج فارس باید عاری از بحران و رقابت های تسلیحاتی باشد. او وضعیت فعلی منطقه خلیج فارس را سودمند نخوانده و بدتر شدن شرایط امنیتی را در نتیجه شک و تردیدهای طرفین دانسته است.

او افزود که اقدامات ایران به خصوص در زمینه برنامه هسته ای منجر به ایجاد هراس میان کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است.
ایران می گوید برنامه هسته ای این کشور تنها برای مقاصد صلح آمیز است اما آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای غربی ایران را متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای می کنند، اتهامی که همواره از سوی ایران رد شده است.

شاهزاده طلال بن عبدالعزیز، سمت رسمی ندارد و یکی از اعضای خاندان سلطنتی سعودی است که به طور مرتب خواهان اصلاحات در این کشور و سایر کشورهای عربی می شود.

او طی بیانیه ای خواهان آغاز مذاکرات میان شورای همکاری خلیج فارس و ایران برای دست یافتن به توافق نامه همکاری های امنیتی شده که این توافق نامه تنها دربرگیرنده بحث عدم تجاوز نخواهد بود، بلکه مبنایی برای اعتمادسازی میان طرفین می شود.

شاهزاده طلال بن عبدالعزیز گفته است "در شرایط فعلی، ما خواهان تلاش برای تهیه پیش نویسی درباره پیمان امنیتی هستیم که به منطقه کمک می کند تا از بحران و رقابت های تسلیحاتی که به طور بالقوه می تواند منطقه را درگیر خود کند، اجتناب گزیند."
این شاهزاده سعودی پیمان مورد نظر خود را شامل این موارد دانسته است:
_

کلیه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هرگز اجازه استفاده از زمین یا قلمرو آبی و هوایی خود برای هر نوع تجاوزی به ایران را نخواهند داد.
_تضمین های منطقه ای و بین المللی در مورد استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای


_تهیه ساز و کار بازرسی ها از تمام راکتورهای اتمی منطقه توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی
_اعتمادسازی متقابل میان ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که هر دو طرف بر سر بازرسی های بین المللی از زرادخانه های نظامی یکدیگر به توافق می رسند.
این شاهزاده سعودی در دهه 60 میلادی عربستان را ترک کرد و به تبعید خود خوانده به مصر رفت و لقب "شاهزاده سرخ" را دریافت کرد. شاهزاده بن عبدالعزیز سال پیش از اعضای خاندان سلطنتی سعودی به علت انحصار قدرت و مسدود کردن اصلاحات انتقاد کرد و گفت که به زودی حزبی سیاسی در عربستان تشکیل می دهد. این در حالی است که تشکیل احزاب در این پادشاهی ممنوع است.

او همچنین از زندانی کردن روزنامه نگاران در این کشور و نقض حقوق بشر بارها انتقاد کرده است.

شاهزاده ولید بن طلال، پسر شاهزاده عبدالعزیز، یکی از ثروتمندترین مردان دنیا به شمار می رود.

No comments: