Tuesday 5 August 2008

لزوم تشویق نسل آینده اهوازی به تحصیل در رشته های علوم انسانی


رضا وشاحی

2008-06-15

واقعیت امر این است که سطح تحصیلات بین ما عرب های اهوازی پایین است. کافی است از خود بپرسیم که چند نفر با درجه دکتری در رشته های علوم انسانی داریم که در قضیه اهواز فعال هم باشند؟ جواب این است که تعداد انگشت شماری وجود دارند که دارای این خصوصیات باشند.

عده ای از نسل جدید اهوازی متاسفانه نه در ایران تحصیل کرده اند و نه در اروپا که امکانات بی حسابی برای تحصیل وجود دارد، تمایلی به تحصیل دارند. عده ای دیگر البته تحصیل می کند ولی متاسفانه در رشته هایی، که برای خدمت به قضیه اهوازی تناسب مستقیمی ندارند. باید ذکر کرد که داشتن پزشک و مهندس الکترونیک و به شکل کلی رشته های ریاضی و تجربی البته که مهم هستند ولی نیاز قضیه اهواز به دانش جدید است در رشته های علوم انسانی.

ما در شرق اگر از لحاظ فنی و تکنیکی مثلا سی سال عقب باشیم، در مسایل علوم انسانی بیش از صد سال عقب هستیم.

این مسئولیت بر دوش پدر و مادرهای اهوازی که فرزندانشان را به تحصیل در رشته هایی که به قضیه اهواز کمک می کند، راغب کرده و زمینه را مهیا سازند.

اهمیت رشته های علوم انسانی

در ایران جو به شکلی بود که علوم انسانی رشته ای کم اهمیت جا افتاده بود. ما می بایست این جو را بشکنیم. واقعیت این است که رشته هایی که به قضیه اهواز بتوانند به شکل مستقیم کمک کنند در قسمت علوم انسانی قرار دارند. که البته در تقسیم بندی غربی به آنها علوم اجتماعی
[1] می گویند.

رشته های علوم اجتماعی (انسانی) که به شکل مستقیم برای قضیه اهواز مفید هستند به شرح زیر می باشند.

علوم سیاسی

سیاست یک علم است. متدلوژی دارد. روش تحقیق دارد. نظریه دارد. برای همین می بایست این رشته را تحصیل کرد. خواندن چند وب سایت برای سیاست مدار شدن کافی نیست. بسیار نیاز داریم که نسل جدید در این رشته تحصیل کنند. غلیان احساسات برای حضور در کار سیاسی شرطی لازم است ولی کافی نمی باشد.

حقوق بین الملل

رشته حقوق بین الملل یکی از رشته هایی می باشد که بسیار به قضیه اهواز کمک خواهد کرد. مساله اهواز حقوقی است. حقی ضایع شده است که باید پس گرفته شود. دانستن اینکه قوانین بین الملل به شکل دقیق چه می گویند، بسیار برای قضیه احواز مهم است.

تاریخ

سنگ بنای مطالعات در همه رشته ها تاریخ است. تاریخ علم علوم است. ما متاسفانه تاریخی که بر اساس روش های آکادمیک و انتقادی در مورد احواز نوشته شده باشد، نداریم. علتش هم این است که تاریخ نگار نداریم که به طریقه علمی روی تاریخ ما کار کرده باشد.

علوم اجتماعی

در اهمیت علوم اجتماعی باید گفت که بدون جامعه هیچ چیز وجود ندارد. نه سیاست، نه اقتصاد و نه هیچ چیز دیگری. و اینکه در غرب اصولا کل گروه رشته های اقتصاد، حقوق، سیاست، زبان شناسی و غیره به تحت نام شاخه علوم اجتماعی نامگذاری شده اند، اهمیت این رشته را روشن می کند بسیار لازم است که ما از جامعه خودمان تحلیل داشته باشیم.

علوم اقتصادی

مطالعه مسایل اقتصادی و خصوصا مساله انرژی که رابطه مستقیم با قضایای اهواز دارد، اهمیت فراوان دارد. داشتن تحلیل از وضعیت اقتصاد جهانی برای ما بسیار مهم می باشد.

جغرافیا

ما به شدت به جغرافی دان که به شکل آکادمیک با مسایل ارضی برخورد کند نیازمندیم. اصولا کل مساله اهواز در مورد حدود و قلمرو است. و این مسایل در حوزه جغرافیا می باشد.

آموزش زبان

افزایش دانش ما از زبانهای مهم جهان بسیار مهم می باشد. یادگیری زبان های انگلیسی، اسپانیولی و غیره بسیار مهم می باشد. ما به هر چند زبان دیگر مسلط باشیم درهای بیشتری را برای آشنا کردن جهان با وضعیت عربستان باز خواهیم کرد.

روزنامه نگاری

شاید مهمترین رشته ای باشد که ما نیاز داشته باشیم، روزنامه نگار باشد. آنهم روزنامه نگاری که در سطح بین المللی بنویسد. گاهی یک روزنامه نگار می تواند تاثیر صد لشگر رزمی را داشته باشد. تعجب نکنید.

رشته های دیگر

به این لیست البته رشته های و گرایش های مشابه دیگری را می توان افزود. منظور بدست دادن فکری بود که به طور کلی چه رشته هایی به شکل مستقیم به قضیه اهواز کمک می کنند.

وظایف پدر و مادران

وظایف پدر و مادر فقط پیدا کردن نامهای زیبای عربی نیست. پدر و مادرهایی که به قضیه اهواز اعتقاد دارند، می بایست فرزندان خود را به شکلی تربیت نمایند که ایشان در آینده بتوانند سنگ بنای اهواز باشند. با دست روی دست گذاشتن بجایی نخواهیم رسید. باید کار کرد و تلاش کرد تا به جایی رسید

مردم اهواز در داخل البته به امکانات کافی و لازم دسترسی ندارند و باید به زبان اجباری بیگانه آموزش ببینند. در غرب البته امکانات مهیا است.

من در بین جوانان اهوازی همواره استعداد های بالایی دیده ام. چیزی که لازم دارند آموزش است و آموزش.



[1] Social Sciences

No comments: