Wednesday 22 October 2008

شعری از برتولت برشت


1شعری از برتولت برشت

ترجمه رضا وشاحی
2008-10-22

وقتی نازیها برای دستگیری کمونیست ها آمدند
من ساکت ماندم
چرا که من کمونیست نبودم

وقتی سوسیال دموکراتها را دستگیر کردند
من خاموش ماندم
چرا که سوسیال دموکرات نبودم

وقتی که اعضای اتحادیه های کارگری را دستگیر کردند
من اعتراضی نکردم
چرا که عضو اتحادیه کارگری نبودم

وقتی یهودی ها را دستگیر کردند
من اهمیتی ندادم
چرا که یهودی نبودم

و وقتی برای دستگیری من آمدند
دیگر کسی نمانده بود تا اعتراضی بکند!!!!


[1]
برتولت برشت، شاعر، نمایش نامه نویس و کارگردان تئاتر آلمانی در دهم فوریه 1898 در ایالت باواریا در آلمان به دنیا آمد. برتولت برشت که کمونیست بود وقتی نازیها در آلمان به قدرت رسیدند از ترس تحت تعقیب قرار گرفتن توسط نازیها، از آلمان خارج شد و بعد از مسافرت به چند کشور نهایتا به آمریکا رسید.

در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم و وحشت از سرخ های کمونیست، بازجویی و تعقیب در آمریکا هم گریبانش را گرفت. در سال 1947 مجبور شد اعلام کند که هیچگاه کارت رسمی حزب کمونیست را دریافت نکرده است. از آمریکا به سوئیس رفت و در سوئیس دعوت آلمان شرقی را برای سکونت در برلین شرقی را پذیرفت. در آلمان شرقی از سرکوب مردم توسط دولت کمونیستی وقت حمایت کرد. وی در 14 آگوست 1956 بر اثر سکته قلبی در گذشت.

No comments: