Tuesday 10 February 2009

اهدای خون بجای زنجیرزنی






شماری از روحانیون شیعه در افغانستان زنجیرزنی در روز عاشورا را، خلاف ارزشهای اسلامی دانسته و صدها تن از شیعیان افغانستان حاضر شده اند به عوض زنجیرزنی در روز عاشورا، به بیمارستانها خون بدهند.

امروز (سه شنبه، ۱۷ جدی/دی) صدها نفر در بانک خون کابل حضور یافتند تا برای اهدای خون در روز دهم محرم نام نویسی کنند.
آیت الله آصف محسنی، از روحانیون سرشناس افغانستان می گوید زنجیرزنی کار "نادرستی" است. و رسمی است که از گذشته بجا مانده و "کار احساسات عامیانه" مردم است.

آقای محسنی گفت: "من به آنها (زنجیرزنان) گفتم به هیچ وجه زنجیر نزنند، تا چه رسد به این که (این زنجیرها) قمه (تیغ) داشته باشد و با زدن آن از بدن انسان خون بریزد. این کارها بی فایده است. به جای این که این خون ها به زمین ریخته شود، ببرند به بیمارستانها و به مردم مریض بدهند که فایده اش بیشتر است."

آیت الله محسنی گفت: "این کار (زنجیرزنی) را من محکوم می کنم... و مخالف زنجیرزنی هستم. این کار احساسات عامیانه مردم است."در افغانستان و شماری از کشورهای اسلامی، مسلمانان شیعه در روزهای عزاداری در دهه اول ماه محرم سوگواری و سینه زنی می کنند. در برخی موارد تیغ های کوچکی نیز به زنجیرها می بندند.

در سالهای اخیر در افغانستان مجالس زنجیرزنی و سینه زنی به گونه کم سابقه ای برگزار می شود. با آن که روحانیون در افغانستان با این گونه زنجیرزنیها مخالفت کرده اند، اما بیشتر جوانان به زنجیرزنی می پردازند

اما امسال روحانیون در شهرهای افغانستان، به ویژه کابل، با جدیت بیشتری با زنجیرزنی و خون ریزی در روزهای محرم مخالفت کردند. آنها زنجیرزنان را تشویق کردند که به عوض زنجیرزنی و ریختاندن خون خود، به بیماران خون هدیه کنند.
من به آنها (زنجیرزنان) گفتم به هیچ وجه زنجیر نزنند، تا چه رسد به این که (این زنجیرها) قمه (تیغ) داشته باشد و با زدن آن از بدن انسان خون بریزد. این ها کارها بی فایده است. به جای این که این خون ها به زمین بریزد، ببرند به بیمارستانها و به بیماران بدهند که فایده اش بیشتر است.

آیت الله محسنی
شماری از زنان نیز در این برنامه شرکت کرده اند. زنی که در یکی از مراکز ویژه اهدای خون در کابل با پسرش حضور یافته بود، گفت همین که اطلاع یافت که چنین مرکزی ایجاد شده، تصمیم گرفت مقداری از خون خود را به بیماران هدیه کند. این زن می گوید در سال های گذشته به نیازمندان پول می داد و "علم" بسته می کرد، اما امسال تصمیم به اهدای خون گرفته است.
رقیه یک زن جوان دیگری که برای اهدای خون ثبت نام می کرد گفتد: "من امروز بسیار خوشحالم که نهادی به نام سید الشهدا باز شده و یک نهضت اسلامی و انسانی ایجاد شده و ما در آن شرکت می کنیم."
او افزود: "مهم نیست که در این جا (افغانستان) یا در کشورهای خارج، یکی از مسلمانهای دنیا می تواند از خون ما بگیرد و حیات پیدا کند."

خانم رقیه می گوید پیش از این در حسینیه ها خدمت می کرد، اما حالا تصمیم گرفته است که به عوض خدمت در حسینیه ها "به انسانهای نیازمند کمک کند" . او می گوید سه عضو خانواده او برای اهدای خون نام نویسی کرده اند.
محمد امین فاطمی، وزیر صحت (بهداشت) افغانستان اهدای خون در روز عاشورا را کاری "نیکو" دانسته است.
او می گوید در برخی از شهرهای افغانستان از جمله، کابل، هرات، مزار و غزنی بانکهای خون برای گرفتن خون آماده است. او ابراز امیداواری کرد که برنامه اهدای خون در روز عاشورا گسترش یابد.

No comments: