Sunday 1 February 2009

باراک اوباما انتخابات استانی عراق را نشانه ای از توسعه دمکراسی در آن کشور توصیف کرد








مقامات عراق می گوید انتخابات استانی در کشور پایان گرفته و گزارشی در باره خشونت های عمده نرسیده است

در نخستین انتخابات ایالتی از سال ۲۰۰۵، عراقی ها نمایندگان ۱۴ شورا از ۱۸ شورای ایالتی را انتخاب می کنند. بیش از ۱۴ هزار کاندید برای تصاحب ۴۴۴ کرسی با یکدیگر در رقابت هستند.

در مورد خشونت گسترده گزارشی نرسیده است، هرچند که در جریان تیراندازی ناشی از اختلاف با سربازان در محله صدر در بغداد، یک تن جان سپرد و یک نفر زخمی شد.

همچنین چندین خمپاره در نزدیکی یک حوزه رای گیری در شهر تکریت، در شمال بغداد منفجر شد. در مورد تلفات گزارشی نرسیده است، اما این حادثه بر نگرانی های مقامات امنیتی در مورد خشونت تاکید می گذارد.

مقامات بر تدابیر امنیتی افزوده اند، فرودگاه ها و مرزها را بسته اند و حرکت اتومبیل ها را محدود کرده اند.

نوری المالکی نخست وزیرعراق می گوید از شمار زیادی کسانی که به حوزه های رای گیری مراجعه می کنند خوشنود است و این نشان می دهد مردم به دولت اعتماد دارند.

انتظار می رود در رای گیری شمار بزرگی از اعراب سنی که انتخابات ایالتی گذشته را تحریم کردند، شرکت کنند. زیاد بودن شمار آنها می تواند موازنه قدرت را در برخی استان ها تغییر دهد.

در واشنگتن، کاخ سفید می گوید پرزیدنت اوباما انتخابات عراق را دنبال می کند، و آن را نشانه ای از یک دستاورد مهم دیگر در توسعه دمکراتیک کشور می داند.

اتحادیه اروپا اعلام کرد ۱۲۲ میلیون دلار به عراق کمک می کند، از جمله ۲۶ میلیون دلار که از طریق سازمان ملل متحد در اختیار مسئولان برگزاری انتخابات قرار گرفته است. اتحادیه اروپا می گوید برای کمک به رای گیری دو کارشناس انتخاباتی نیز به عراق فرستاده است.

No comments: