Saturday 13 December 2008

خشم روحانی سعودی از نمایش زنان نیمه عریان


بلندپایه ترین قاضی عربستان سعودی گفته است که کشتن صاحبان شبکه های تلویزیونی ماهواره ای که برنامه های غیراخلاقی پخش می کنند، جایز است.
شیخ صالح ابن الليحدان گفت برخی برنامه های سرگرم کننده "اهریمنی" که از این شبکه ها پخش می شوند، فسق و فجور را تبلیغ می کنند.
دهها شبکه تلویزیونی ماهواره ای برای کشورهای خاورمیانه ای برنامه پخش می کنند و روزانه میلیون ها عرب این برنامه ها را می بینند.
این روحانی سعودی این اظهارات خود را در یک برنامه رادیویی دولتی بیان کرد.
او این سخنان را در پاسخ به شنونده ای گفت که نظر این قاضی را درباره پخش برنامه های تلویزیونی در ماه رمضان که زنان را نیمه عریان نشان می دهد پرسیده بود

او گفت که صاحبان این شبکه های تلویزونی و افرادی که این برنامه ها را تماشا می کنند، به طور یکسان مقصر هستند.
شیخ صالح ابن الليحدان افزود: "کشتن افرادی که دیگران را به فساد دعوت می کنند و این کار آنها اگر از طریق سایر مجازات ها قابل توقف نباشد، مشروع است."
تحلیلگر جهان عرب بی بی سی می گوید با توجه به موقعیت آقای اللیحدان به عنوان عالی رتبه ترین قاضی عربستان، امکان نادیده گرفتن نظرات او چندان آسان نیست.

روحانیونی مانند شیخ صالح ابن الليحدان، خاندان سلطنتی عربستان را در تنگنا قرار می دهند.
از یک طرف حاکمان سعودی برای اینکه نشان دهند حکومتشان بر پایه اسلام است، به این روحانیون و حمایتشان نیاز دارند اما از طرف دیگر، مبارزه با شبه نظامیان اسلامی، هنگامی که قاضی و روحانی ارشد کشور دستور کشتن افرادی را می دهد که به گفته او برنامه های غیر اخلاقی پخش می کنند، دشوار می نماید.

No comments: