Friday 11 July 2008

خلیج همیشه عربی


رضا وشاحی

2008-07-11

یکی از نمونه هایی که مردم غرب را بیشتر و بیشتر با ماهیت نژاد پرستانه و شوینیسم فارس آشنا کرد، حساسیت و واکنش عصبی فارس ها در مقابل کلمه خلیج عربی بود.

سوال اینجاست که خلیج عربی که سرتاسر زمین های اطراف آن اکثرا عرب نشین هستند و باقی بلوچ نشین و غیره هستند و اصولا مناطق فارس نشین در کنار این خلیج به چشم نمی خورند، چرا می بایست نام بین المللی آن خلیج فارس باشد؟ فارس ها با نوشته شدن کلمه خلیج عربی در پرانتز هم، چنان واکنشی نشان دادند که بسیاری در غرب به عمق نفرت فارس ها از عرب ها یک شبه پی بردند. و این البته نتیجه مبارکی بود.

هر چقدر جهان بیشتر در مورد نفرت و نژاد پرستی فارس ها، که من آنها را مجوس هم می نامم چرا که آنان ما عرب ها را هیچ وقت عرب نداستند و با واژه توهین آمیز تازی که نام سگ است( بلانسبت تمام ملت عرب) ما را معرفی می کنند، برای ما اهوازی ها توضیح اینکه از قوم فارس بر ما چه می رسد، آسان تر می شود. هر چه فارس ها از این رفتارها بیشتر انجام دهند، در چشم جهان خود را رسواتر خواهند کرد

امثال دکتر پیروز مجتهد زاده که برای نام خلیج فارس یقه خود را پاره می کنند و اینقدر به دنبال مدارک تاریخی می گردند، تا تاریخی بودن نام خلیج فارس را ثابت کنند، به این نکته بسیار ساده توجه ندارند که مردم هر منطقه ای می توانند و حق دارند که نام منطقه خود را انتخاب کنند. همانطور که می توانند نام شهرشان را عوض کنند یا حتی کشورشان، یا نام محله و خیابانی در یک شهر خاص، حق دارند که نام دلخواه خود را بر یک منبع زیست محیطی عظیم مثل خلیج بگذارند. خارج از این بسیاری مدارک قدیمی هم در کتابخانه ها و مراکز اسناد در گوشه و کنار جهان هست که مدعای ما عرب ها را البته اثبات تاریخی هم می کند.

این همه حساسیت برای یک کلمه فقط منشاش یک چیز است و همان است که غربی ها به خوبی پی برده اند و آن ضدیت و نفرت عمیق فارس ها از عرب ها است. و گرنه این همه جامه دریدن معنا ندارد. به قول استاد یوسف عزیزی مگر با تغییر نام، فرمول شیمیایی آب این خلیج عوض می شود؟

انتقاد دیگر به خود ما عرب هاست که چرا زودتر به دنبال هویت خود نبودیم. و اینهمه نقشه و کتاب منتشر کردیم و از اسم های دیگر استفاده کردیم بدون اینکه توجه کنیم که کلمات فقط برای نامگذاری نیستند، بار فرهنگی و هویتی هم بردوش می کشند.

بر ما نویسندگان عرب است، که همواره از این کلمه استفاده کنیم تا گوش جهان عادت کند. در سمینارهای بین المللی این کلمه را بگوییم تا جا بیافتد.

آقایی از فعالان اهوازی به من می گفت که آقا مساله خلیج عربی به ما اهوازی ها چه ربطی دارد، بگذار خود ملت عرب این را حل کنند!! و اینطور نتیجه گیری می کرد که ما کماکان می بایست نام خلیج فارس را بکار ببریم که به فارس ها ور نخورد.

به نظر من اتفاقا این مساله ربطش از قضیه فلسطین برای ما هم بیشتر است. برای اینکه ما با فلسطین مرز جغرافیایی نداریم ولی بخش بزرگی از ساحل شمالی خلیج عربی در منطقه اهواز قرار دارد. تاسف آور است که کار بعضی از ما اهوازی ها به جایی برسد که بنشینیم و محاسبه کنیم ببینیم چه چیزی بگوییم به فارس ها ور بخورد و یا نه.

4 comments:

Anonymous said...

It is embarrassing that you try to close your eyes to the history. Shame on you.

Anonymous said...

شما اين چرنديات رو به همون زبون عربي بنويسيد بهتره

Anonymous said...

خلیج عربی بود و تا ابد عربی می ماند. زیبایی خلیج در عربی بودن اش است. خلیج العرب والعرب العرب
بدون ایران دیگران همه خلیج را عربی میدانند

sehendturk said...

زنده باد خلیج عرب