Sunday 22 March 2009

پیام نوروزی رئیس جمهوری اسرائیل به مردم ایران


پیام نوروزی رئیس جمهوری اسرائیل به مردم ایران:برخلاف آن رژیم، برای ایرانیان آرزوی نیک داریم.
20 مارس 2009


پرزیدنت شیمعون پرس رئیس جمهوری اسرائیل با فرستادن پیام ویژه ای خطاب به ایرانیان، فرا رسیدن نوروز 1388 خورشیدی را به همگان شادباش گفتند و آرزو کردند که سال پیش رو، برای مردم با فرهنگ ایران، سال شادکامی و رسیدن به آزادی انسانی باشد. پ

رزیدنت پرس پیام خود را با جمله ای به زبان فارسی آغاز کرد و آن را به زبان فارسی پایان داد. رئیس جمهوری اسرائیل در آغاز پیام گفت:ایرانیان عزیز روز نو و نوروز باستانی به شما خوش باد.جشن باستانی شما، عید نوروز را شادباش می گویم. عید نوزائی که شادمانی و امید به دنبال دارد و روز نوئی می آورد، روزها تازه ای را نوید می دهد و سال جدیدی را به دنبال دارد که سال پر برکت باشد.خوشا به حال شما که چنین عید باستانی دارید که نسل بعد از نسل آن را پاسداری کرده و جشن گرفته اید.

ملت اسرائیل یادبودهای تاریخی گرانبهائی از دوران هائی دارد که ایران در هر زمینه شکوفا بود و از جمله منشور حقوق بشر کورش کبیر را به جهانیان اهدا کرد و به ملت اسرائیل حق بازگشت به وطن خویش را به ارمغان بخشید و به این قوم امکان داد از اسارت امپراطوری بابل آزاد شود و به اورشلیم باز گردد تا بتواند بیت المقدس خود را از نو بنا کند. به پاس این بزرگ منشی، ملت ایران و سرزمین ایران جایگاه ویژه ای در میراث تاریخ یهود دارند. ولی حتی در عصر حاضر (و نه تنها در قرون باستان) روابط ایران و اسرائیل از دوران شکوفائی و برکت برخوردار بوده است. دورانی که ما اسرائیلیان تجربیات خود در زمین کشاورزی، صنعت، دانش و علوم، پزشکی و غیره را با شما ایرانیان در میان گذاشتیم و کوشیدیم بهترین روابط را با شما برقرار کنیم. شوربختانه مناسبات دو کشور، امروز در تیره ترین سطح خود قرار دارد- این وضع ناشی از نیت های ناپاک رژیم ایران است که می کوشد از هر طریق ممکن علیه کشور اسرائیل و مردمان آن به اقدام بپردازد و اسرائیل را حتی به نابودی تهدید می کند. من از خویش می پرسم که چگونه است ملت فرهیخته ای مانند شما ایرانیان، به سوی چنین تنفر کورکورانه ای کشیده می شود. چگونه مردمانی رهبری کشور شما را به دست گرفته اند که از یهودیانی که بدست نازی ها کشته شدند هتک احترام می کند، و می خواهند کشور دیگری را ویران و نابود کنند؟


شما پروردگار را باور دارید و ما نیز یزدان را می پرستیم. پروردگار زندگی و حیثیت، و نه خداوندگار کینه و کشتار. من تردید ندارم که دور نیست آن روزی که روابط همزیستی بین دو ملت به وضع پیشین خود باز گردد و آن همکاری های سازنده بین دو ملت دوباره در همه زمینه ها شکوفا شود و در خدمت دو ملت و در راه آینده مشترک دو کشور قرار گیرد. در این ایامی که رژیم کنونی در ایران سخن از انهدام اسرائیل می گوید، ما آرزوی شکوفائی و نیک بختی مردم ایران را داریم. ما کورش کبیر را به یاد داریم که در کتاب مقدس تورات با نام منجی پروردگار از او اسم برده شده است و به یاد داریم که یهودیان قرن ها و نسل ها در ایران ساکن بودند و در سازندگی کشور شما نقش داشتند و در راه اعتلای تمدن ایران زمین و فرهنگ یهود گام برداشتند.

ما امیدواریم و مطمئن هستیم که پلیدی و شرارت بالاخره از جهان رخت برخواهد بست. نیاز چه کسی را تامین می کند؟در راه نیک بختی همه ملت های جهان و مردمان دنیا، حتی اگر ابنای بشر با هم تفاوت و دگرگونی دارند، دلیل آن نیست که یکی دیگری را مورد تهدید قرار دهد، یا کسی از دیگری تنفر داشته باشد و یا درصدد نابودی او برآید. در آستانه سال فرخنده نو، من به ملت فرهیخته ایران روی آورده و توصیه و درخواست می کنم که به اصالت باستانی خویش باز گردد. من به نام امت باستانی اسرائیل، برای ملت کهن زمان ایران آرزو می کنم که هر چه زودتر جایگاه شایسته و والای خویش را در میان کشورهای فرهیخته جهان باز یابد و دوباره از احترام برخوردار گردد و مورد تنفر قرار نگیرد و همان گونه که در گذشته به فرهنگ جهان خدمت کرد، دوباره در آن نقش سازنده ای به عهده گیرد - و همان گونه که درگذشته مصدر خدمات جهانی بود، درآینده نیز دوباره در این راه گام بردارد. من پیام خویش را با این جملات به زبان فارسی به پایان می برم:نوروزتان پیروز و هر روزتان نوروز باد!

1 comment:

Selma said...

Very very interesting!