Saturday 7 March 2009

حکم بازداشت رئیس جمهور سودان صادر شد







دادگاه بین المللی لاهه حکم بازداشت عمر البشیر، رئیس جمهور سودان را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در دارفور، صادر کرد.

این نخستین بار است که دادگاه رسیدگی به جرائم جنگی حکم بازداشت رهبری را که هنوز در راس کار است، صادر می کند.
قضات دادگاه اتهام نسل کشی را از مجموعه اتهامات آقای البشیر حذف کردند زیرا به گفته آنها شواهد کافی مبنی بر اینکه قوم خاصی هدف قتل قرار گرفته وجود ندارد.

جمعیت زیادی در خیابانهای خارطوم در اعتراض به تصمیم دادگاه دست به تظاهرات زده اند.
پیشتر نیروهای امنیتی سودان مناطق غربی دارفور را به شدت تحت نظر گرفته بودند و هواپیماهای نیروی هوایی سودان نیز در آسمان شهر الفاشر در شمال دارفور به پرواز در آمده بودند.

آقای بشیر که اتهامات را رد می کند روز سه شنبه گفته بود که دادگاه لاهه می تواند حکم بازداشت را "در کوزه بگذارد". او در ادامه گفت که حکم دادگاه "حتی به اندازه جوهری که با آن نوشته شده ارزش ندارد".
6 سال جنگ داخلی در منطقه، سیصد هزار کشته و بیش از دو میلیون نفر بی خانمان به جای گذاشته است که در اردوگاه ها پناه گرفته اند و در معرض تهاجم همیشگی، ربوده شدن و تجاوز جنسی هستند.

بسیاری از کشورهای غربی موافق صدور حکم بازداشت عمر البشیر هستند ولی رهبران منطقه و برخی دولت های عرب، از این بیم دارند که تلاش برای محاکمه رئیس جمهور سودان، ممکن است برای صلحبانان بین المللی مشکل ایجاد کرده و هرگونه تلاش برای صلح را به مخاطره بیاندازد.

ناآرامی های دارفور شش سال پیش پس از شورش قبیله های آفریقایی تبار دارفور در اعتراض به برخورد تبعیض آمیز دولت عرب تبار سودان آغاز شد. در پی این شورش، شبه نظامیان عرب تبار جانجوید در دارفور به تخریب و تخلیه روستاهای آفریقایی تباران منطقه روی آوردند.

No comments: