Sunday 15 March 2009

افتتاح دفتر کنسولگری آلمان در شمال عراق






فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان، در پایان سفر دو روزه خود به عراق، امروز چهارشنبه، به همراه هوشیار زیباری، همتای عراقی خود از منطقه کرد نشین شمال این کشور دیدار کرد.

موضوع اصلی این بازدید، افتتاح دفتر کنسولگری آلمان در اربیل بود. وزیر امور خارجه آلمان همچنین در مراسم بازگشایی آکادمی آموزش کارمندان دادگستری و قضات عراقی در اربیل شرکت کرد. این مرکز با کمک کارشناسان آلمانی اداره خواهد شد. با تغییر رسمی دفتر سیاسی سفارت آلمان در این منطقه به کنسولگری، دریچه دیگری در گسترش روابط دو کشور بوجود می‌آید. این دفتر به عنوان تنها مرکز خارج از بغداد سفارت آلمان در عراق محسوب می‌شد و از آوریل سال ۲۰۰۸ میلادی در اربیل فعالیت می‌‌کرد. فرانک والتر اشتاین مایر بازگشایی کنسولگری آلمان را "گام دیگری در عمیق‌تر کردن رابطه دو کشور" خواند. علیرغم رعایت اصول امنیتی، به دلیل بالا بودن خطر اقدامات تروریستی، سفارت آلمان در بغداد، برای عراقی های متقاضی سفر به آلمان ویزا صادر نمی‌کند. این وظیفه را حال کنسولگری این کشور در اربیل به عهده خواهد گرفت.

گسترش روابط اقتصادی
روز گذشته سخنگوی هیئت اقتصادی همراه وزیر امور خارجه آلمان در بغداد نیز از شروع جدید رابطه دو کشور در عرصه اقتصادی و آموزش کارشناسان خبر داد. اشتاین مایر در این مورد اظهار داشت: «ما دست خود را به سوی عراق نو دراز می کنیم». وی همچنین تأکید کرد: «موضوع بر سر آن است که ما فصل جدیدی را در تاریخ روابط عراق و آلمان بگشاییم». اشتاین مایر در دیدار از کردستان عراق با نمایندگان سیاسی این منطقه نیز مذاکره کرد.
لزوم اتخاذ استراتژی معین
واکنش‌ها در آلمان نسبت به سفر وزیر خارجه این کشور به عراق متفاوت بود. ائتلاف احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی بطور کلی از این سفر استقبال کرد. ولی کرستیان روک، سخنگوی فراکسیون توسعه اقتصادی این احزاب در
Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: بسیاری از شرکت‌های آلمانی در انتظار فصل جدید روابط آلمان و عراق و سرمایه گذاری در این کشور هستند پارلمان، به کمبود هماهنگی‌های لازم پیش از سفر اشتاین مایر به عراق اشاره کرد. وی گفت‌:«این مهم‌ترین عنصر برای اثر بخشی فعالیت‌های آلمان در مناطق بحرانی است». او در عین حال از نبود استراتژی معین وزرات خارجه آلمان برای بازسازی عراق انتقاد کرد.

وزارت خارجه آلمان، تمایل دولت این کشور برای نزدیک‌شدن به عراق را با تعویض دولت واشنگتن، ثبات فزاینده دولت عراق، بهبود شرایط امنیتی و پیشرفت‌ها در فرایند سیاسی این کشور، مرتبط دانسته است. روابط دو کشور تا‌کنون به همکاری‌های مختصری هم‌چون تعلیم نیروهای امنیتی عراق توسط آلمان محدود می‌شد. در ژوئیه گذشته، میشائل گلوس، وزیر اقتصاد وقت آلمان، نخستین مقام دولتی این کشور بود که پس از شروع جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی، به بغداد سفر کرد.

No comments: