Sunday 15 June 2008

قانون اساسی جدید کوزوو به اجرا درآمد

قانون اساسی جدید کوزوو، از امروز یکشنبه 15 ژوئن، به اجرا درآمده است پس از 9 سال که اداره کوزوو به عهده سازمان ملل متحد گذاشته شده بود اکنون قدرت به دولت کوزوو که اکثریت اعضای آن را آلبانیایی تبارها تشکیل می دهند واگزار شده است خبرنگاران می گویند هنوز روشن نیست قانون اساسی جدید در مناطقی که محل سکونت اقلیت صرب کوزوو است، چگونه به اجرا درخواهد آمد.

برنامه اعزام هیئتی از جانب اتحادیه اروپا برای نظارت بر روند تحویل قدرت به دولت کوزوو، به دلیل مخالفت روسیه عملی نشد.
روسیه می گوید شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعزام این هیئت را تأیید نکرده است. به اجرا درآمدن قانون اساسی جدید کوزوو، چهار ماه پس از اعلام استقلال کوزوو از صربستان است. اعلام استقلال کوزوو با حمایت غرب ومخالفت صربستان و روسیه روبرو شده بود.

قانون اساسی جدید نقطه عطفی در تاریخ کوزوو است اما نیک تورپ، خبرنگار بی بی سی در کوزوو می گوید تحویل قدرت طی مراسم ساده و بدون جشن و پایکوبی صورت گرفته است.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد هفته گذشته با ارسال نامه هایی به مقام های ذیربط در بلگراد و پریشتینا مرکز کوزوو، نحوه اداره کوزوو را تشریح کرد.

اما به گفته خبرنگار بی بی سی هنوز ابهاماتی در مورد ماهیت قدرت های محلی و مرزهای این قدرت در نقاط مختلف کوزوو، وجود دارد.

No comments: