Tuesday 11 June 2013

نقش مسیحی های عرب در اهواز



رضا وشاحی

11/06/2013

مسیحی های عرب (آشوریها و ارمنی ها و کاتلویک ها) همچنین یهودی های عرب و صبی ها (مندایی ها) در اهواز نقش بسیار مهمی داشته اند و موجب خدمات بسیاری به شهر اهواز شده اند. متاسفانه در مورد آنان کمتر نوشته شده است. مطلب کوتاه زیر اکثرش بر اساس تاریخ شفاهی و مصدرش آقای سعید اهوازی برادر مرحوم منصور اهوازی می باشد.

اولین داروخانه شهر اهواز
اولین داروخانه شهر اهواز با نام داروخانه شوش را مسیحی ها در اهواز ایجاد کردند.که محلش بین سی متری و باغ شیخ بوده است. اسمر که یک مسیحی آشوری بود این داروخانه را افتتاح کرد. که خدمت بزرگی به مردم شهر اهواز بود.

اولین دستگاه آرد
اولین دستگاه آرد و نان پزی را زیه یا ابوعبد که یک مسیحی آشوری بود به اهواز آورد. محلش سی متری نبش دیدبان بود. که بعد جای آن شد کلانتری سوم اهواز. برای شهر پر جمعیت اهواز دیگر تولید نان به شکل سنتی کافی نبود. و ایجاد نانوایی های جدید به معیشت مردم کمک کرد.

ماجرای قبرستان و آجر
قبرستان مسیحی ها در پشت میدان بارفروشی در سخیریه بود. دزدها( که مسلمان بودند) قبر برادر ابو عبد را در این قبرستان آشوری ها می کنند چون تصور می کنند که مسیحی ها همراه با مرده ها جواهرات دفن می کردند. ( چه کار زشتی) بعد ابو عبد مجبور می شود که قبر جدید را با آجر ایجاد کند و دور قبرستان را دیوار بکشد و نگاهبانی بگذارند، تا مسلمان ها قبرها را در شب باز نکنند. در آن وقت آجر های مصرف شده در کار ساختمانی معروف به لبن ناپخته بودند و وی مجبور می شود که برای گرفتن آجر به شرکت نفت که کارگاه آجر پزی در جنگیه داشتند برود و از انگلیسی ها درخواست کند تا به وی آجر بدهد. انگلیسی ها هم موافقت می کنند. بدین ترتیب جلوی دزدی (مسلمانان) از قبرستان آشوریها در اهواز گرفته شد.

اولین مامای اهوازی مسیحی بود
اولین مامای اهوازی که به شکل مدرن زایمان بهداشتی می کرد یک زن مسیحی عرب بود به نام ماما جمیله. که وی در بیروت تحصیل مامایی کرده بود. وی خدمات زیادی به مردم عرب اهواز کرد.

اولین کارخانه یخ سازی شهر اهواز
ماهور خفاجی زاده اولین کارخانه یخ اهواز را بالاتر از خیابان زند و در آخر اسفالت ایجاد کردند. که موجب رفاه بیشتر مردم شهر شد.

کاتولیک های اهواز
کاتولیک های اهواز بیشتر در طول جنگ جهانی دوم به اهواز آمدند که لهستانی بودند. قبر بیش از صد نفر از کاتولیک ها در اهواز هنوز موجود است.

اکثر مسیحی های اهواز بعلت فشارهای بعد از انقلاب به آمریکا مهاجرت کردند.

یادی از یهودی های اهواز
یاهو خزوم که یک یهودی عرب اهوازی بود نمایندگی شرکت لیلاند را در شهر اهواز داشت. که بعد به اسراییل مهاجرت کرد. دخترش گویا بعدا گوینده رادیو اسراییل شد.

در دوران جنگ جهانی دوم سیصد نفر یهودی در شهر اهواز بودند. که پنج خانواده بسیار ثروتمند شهر در میان آنان بود. ریشه سکونت یهودی ها به هزاران سال در اهواز می رسد و شهر اهواز براسا قوانین شریعت یهودی برای مدتی اداره می شده است[i].

صبی ها و یا مندایی های اهواز
صبی ها مثل آقای خفاجی زاده تورنه چی یا تراشکار بودند. و در کار خود مهارت خاصی داشتند. عده زیادی از آنها در صنعت طلا سازی کار می کنند. که به شکلی جلوی مهاجرت اصفهانی های طلا ساز را به شهر گرفتند.

متاسفانه در سالهای اخیر قوانین را تغییر دادند و دزفولی ها و اصفهانی ها بعد از فوت مجوز طلا سازیشان به پسرانشان منتقل می شود اما صبی ها می بایست دوباره فرزندانشان دوره طلا سازی ببینند.

همچنین در اتحادیه زرگری ها صبی ها حق رای دارند اما حق نماینده شدن ندارند! ( حکومت اسلامی ایران) و حتی حق ناظر شدن ندارند.

به دلیل این فشارها هم بیشتر صبی های اهواز به دبی و یا استرالیا مهاجرت کرده اند.


No comments: