Friday 17 September 2010

پلیس لهستان رهبر جدایی طلبان چچن را بازداشت کرد




 
یکی از رهبران ارشد جدایی طلبان چچنی در لهستان بازداشت شده است.

روز جمعه، ۲۶ شهریور (۱۷ سپتامبر)، پلیس لهستان اعلام کرد که احمد زاکایف، از رهبران جدایی طلبان چچن را که برای شرکت در کنگره دو روزه گروهی از تبعیدیان چچنی به لهستان سفر کرده بود، بازداشت کرده است.

بازداشت آقای زاکایف براساس حکم دستگیری بین المللی او، صورت گرفته که از سوی مقامات روسیه صادر شده است.

احمد زاکایف، پنجاه و یک ساله روز پنجشنبه برای شرکت در این کنگره وارد لهستان شد هر چند پیش از آن، مقامات لهستانی هشدار داده بودند که او در صورت ورود به این کشور با خطر بازداشت مواجه خواهد بود.

با اجرای حکم بازداشت، انتظار می رود دادگاه های لهستان در مورد استرداد آقای زاکایف به روسیه تصمیم گیری کنند.

دولت روسیه جدایی طلبان چچنی و شخص آقای زاکایف را به ارتکاب اقدامات تروریستی متهم کرده و با صدور حکم بازداشت وی، از تمامی کشورها خواسته است او را دستگیر کرده و به این کشور تحویل دهند.

لهستان از کشورهای عضو اتحادیه اروپاست و تصمیم به استرداد احمد زاکایف به ارزیابی دادگاه این کشور در مورد نحوه رفتار احتمالی روسیه با او بستگی خواهد داشت.

در سال ۲۰۰۳، دادگاهی در بریتانیا، یکی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، درخواست روسیه برای استرداد آقای زاکایف را رد کرد.

قاضی این دادگاه گفت در صورت تحویل احمد زاکایف به روسیه، احتمال دارد او در معرض شکنجه و برخورد خشونت آمیز قرار گیرد و از محاکمه عادلانه برخوردار نشود.

پناهنده سیاسی

احمد زاکایف و خانواده او از سال ۲۰۰۲ در بریتانیا سکونت دارند و او با در دست داشتن گذرنامه بین المللی پناهندگی، از امکان سفر به کشورهای مختلف برخوردار است.
سرباز روسی در گروزنی پایتخت چچن

جنگ داخلی چچن هزاران کشته و ویرانی گسترده بر جای گذاشته است

آقای زاکایف از زمان آغاز حرکت جدایی طلبانه در چچن که پس از فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ آغاز شد، از اعضای فعال این جنبش بود و با شروع عملیات مسلحانه جدایی طلبان علیه دولت روسیه، در این عملیات شرکت داشته است.

جمهوری مسلمان نشین چچن، واقع در منطقه شمال قفقاز، از جمهوری های تشکیل دهنده فدراسیون روسیه است و از زمان فروپاشی اتحاد شوروی، نیروهای روسی و طرفداران داخلی آنان در مقاطع گوناگون درگیر جنگ با جدایی طلبان مسلح بوده اند.

روسیه گروه های جدایی طلب چچنی را به اقدامات تروریستی در داخل این جمهوری و سایر نقاط روسیه متهم کرده و خواستار بازداشت و استرداد رهبران آنها بوده است.

در خلال حدود دو دهه گذشته، جنگ داخلی چچن هزاران کشته و ویرانی های گسترده ای را برجای گذاشته است.

مخالفان ادامه حکومت روسیه بر چچن و شماری از سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر دولت روسیه و تشکیلات مورد حمایت آن در چچن را به اقدامات خشونت آمیز علیه مخالفان و منتقدان متهم کرده اند.

در حال حاضر، چچن، که یک دولت طرفدار روسیه زمام امور آن را در دست دارد، از آرامش نسبی برخوردار است هر چند که به گفته مخالفان دولت محلی، این آرامش با سرکوب شدید آزادی های فردی در این جمهوری برقرار شده است.

در مقابل، گاه گزارش هایی از اقدامات خشونت آمیز، از جمله بمب گذاری، گروگانگیری و ترور افراد در نقاط مختلف روسیه گزارش می شود که مقامات این کشور معمولا آنها را به افراطگرایان مسلمان و جدایی طلبان چچنی نسبت می دهند.

No comments: