Monday 5 July 2010

فوتبال و دو نکته تاریخی



رضا وشاحی

جام جهانی با حرارت تمام در جریان است و طرفداران فوتبال که من هم یکی شان باشم سخت دنبال کننده این بازی های بسیار زیبا هستیم. مسابقات جام جهانی در آفریقا نشان می دهد که قاره آفریقا کم کم از خواب بیدار می شود و جایگاه خود را پیدا خواهد کرد. بازار مشترک شرق آفریقا شامل کنیا، بروندی، رواندا، تانزانیا و اوگاندا که از روز یکم جولای شروع شد و موجب تسهیل تجارت و روادید برای بازاری به ظرفیت 126 ملیون نفر و حجم مالی 73 میلیارد دولار می باشد شاهدی بر این رشد قاره آفریقا می باشد.

دو نکته تاریخی را خواستم در مورد برخی قوانین فوتبال بنویسم که شاید برای فوتبال دوستان اهوازی ما جالب باشد

پنالتی

پنالتی از قوانین بسیار مهم فوتبال است. هم بازی را آرام نگاه می دارد و هم نتیجه بازی را وقتی در تمام مدت 90 دقیقه و وقت اضافه بدون گل پایان بپذیرد، مشخص می کند.

این را که همه می دانیم. ولی این پنالتی تاریخ اش از کجا شروع شد؟ تاریخچه پنالتی بر می گردد به ایرلند شمالی. ویلیام مکارن ( با مکام شیرازی اشتباه نگیرید که این یکی اعدام می کند و از زیبایی و ورزش متنفر است) که یک شخص تاجری بود و در عین حال دروازبان شهر بسیار کوچک میلفید در کانتی مشهور آرماه در ایرلند شمالی بود.

وی علاوه بر فوتبال دستی در دیگر ورزش ها مانند راگبی و کریکت هم داشت. ویلیام مکارن که به استاد ویلیام هم مشهور بود به فدراسیون فوتبال ایرلند پیشنهاد کرد که: اگر در یازده یاردی دروازه بازکنی، بازیکن دیگر را هل بدهد و یا به عمد به توپ دست بزند می بایست جریمه شود به این شکل که بایکن حریف در حالی که همه پشت وی بایستند بتواند در شش یاردی به طرف دروازبان شوت کند.

این پیشنهاد از طریق فدراسیون فوتبال ایرلند به فدراسیون جهانی فوتبال ارایه شد و تصویب شد. جالب است بدانید تاریخ تصویب این قانون در 1891 تصویب شد.

مکارن خود در 1932 فوت نمود. گری لینکر بازیکن مشهور تیم انگلیس در سال 1998 مستندی در مورد زندگی ویلیام مکارن برای بی بی سی تهیه کرد.

کارد زرد کارد قرمز

همه این کارت ها را می شناسند. ولی این کارت ها از کجا آمدند و تاریچه شان در فوتبال چیست؟ اینجا می رسیم به آقای کن آستون از شهر کلچستر در جنوب شرقی انگلستان.

آقای کن استون در جریان مسابقات جام جهانی فوتبال 1966 رییس هیات داوران فیفا بود. بعد از بازی خشن آرژانتین و انگلستان در سال 1966 در این فکر بود که چگونه می شود اسامی بازکنان خاطی را ثبت کرد و فقط به حافظه داوران تکیه نکرد.

در حال رانندگی در بعد ازظهر بر سر چراغ قرمز ایستاد. چراغ ترافیک الهام بخش بوجود آمدن فکر کارت زرد و قرمز برای آقای کن استون شد.

از موقعیت ممتاز خود به عنوان رییس هیات داوران فیفا در جام جهانی استفاده کرد و این بحث را در فیفا جلو برد که از کارت هایی با رنگ زرد و قرمز استفاده شود.

ایده آقای استون البته از فوتبال هم بیرون زد و امروزه تعداد زیادی از ورزش ها از کارت زرد و قرمز و دیگر رنگها استفاده می کنند.

خدمات آقای کن استون به فوتبال و ورزش البته فقط به کارت زرد و قرمز محدود نماند. در سال 1974 وی قوانین نشان دادن شماره بازیکنان را قبل از تعویض به جهان فوتبال ارایه کرد.

وی در سال 2001 فوت نمود.

امید است که روزی تیم ملی اهواز با پرچم زیبای اهواز را در مسابقات بین المللی ببینیم. و بازکنان بسیار پر استعداد عرب احوازی ما ناچار نباشند زیرپرچم زشت نژادپرست فارس ها و با تحمل انواع توهین ها، تبعیض ها و حقارت ها فوتبال بازی کنند.

منابع ویکی پدیا

No comments: